Majoriteten av förarna uppger att de har problem med dålig sikt i skymning, mörker eller regn samt med bländande solljus eller strålkastare. Personer som bär glasögon upplever irritationen på grund av reflexer som särskilt intensiv. Det är inte för inte som dålig syn eller nedsatt syn är en av orsakerna till de flesta trafikolyckor i Tyskland. Det är skäl nog att ta en närmare titt på vad du som glasögonbärare bör vara uppmärksam på när du kör bil.
Kom fram avslappnad och trygg - med anpassade glasögon för bilkörning blir långa bilresor en säker och behaglig resa. Ta reda på vad du behöver tänka på när du köper glasögon för bilkörning i följande guide.
Dålig syn är en säkerhetsrisk vid bilkörning. Risken i vägtrafiken kan minskas med en liten ansträngning och ett visuellt hjälpmedel. Det är lika enkelt som det är effektivt: se till att dina glasögon matchar din nuvarande syn. Det bästa sättet att ta reda på det är att testa synen hos en ögonläkare eller optiker, vilket du alltid bör göra regelbundet.
Din syn förändras inte över en natt och det kan ta ett tag innan du själv märker av några förändringar. Det rekommenderas i allmänhet att vuxna låter kontrollera sina ögon vartannat år. För äldre personer (från cirka 65 års ålder) rekommenderas till och med en årlig kontroll. Om du upplever märkbara synproblem är det bäst att låta kontrollera dina ögon så snart som möjligt.
Bågen spelar också en viktig roll. Glasögonen ska vara tillräckligt stora så att synfältet inte begränsas och du fortfarande kan se t.ex. vingspeglarna. En båge med större glas och en smal båge där skalmarna sitter fast i överkanten är perfekt. På så sätt får du också en bra sikt åt sidan. För en bekväm passform och optimal sikt bör glasögonen också sitta korrekt och säkert. för att ge en bekväm passform och optimal syn.
Se till att glasen är speciellt anpassade till dina behov som förare. Detta innebär i första hand en superantireflexbehandling, eftersom den minskar störande ljusreflexer och ger en klarare syn även i dåliga ljusförhållanden. Vi rekommenderar också ytbehandlingarna håryta och clean coating, som förhindrar att glasögonen blir smutsiga och repiga.
Särskilt i skymningen eller på natten kan ljusreflexer från mötande fordon göra det mycket svårt att köra bil. Icke-reflekterande glas förstärker denna effekt eftersom de fungerar som en spegel. Antireflexbehandlingen minskar ljusreflexerna och minimerar därmed bländning och ger en transparent och klar sikt. Ju högre antireflexbehandling glasögonen har, desto bättre blir din syn vid bilkörning.
Polariserade linser garanterar en hög nivå av bländningsskydd. Det ljus som kan reflekteras på våta vägar och vattenytor blockeras av polariserade linser som filtrerar bort dessa reflektioner. Detta ger en klar och kontrastrik sikt och gör det lättare att upptäcka mötande fordon i god tid.
Vissa färgnyanser kan underlätta och till och med förbättra synen i vägtrafiken. Glas i färgerna brun och grå hjälper dig att se trafikljus, bromsljus och andra ljussignaler bättre och i rätt tid. I bästa fall har glasen till och med en färggradient - för en tydlig bild av instrumentbrädan.
Blåfiltertekniken skyddar inte bara ögonen från blått ljus med hög energi, som främst avges från mobiltelefon- och datorskärmar. Den möjliggör också kontrastrik syn med minimerad bländning, t.ex. vid körning på kvällen eller natten, och avlastar ögonen i vardagen så att de förblir effektiva. Detta har en positiv effekt på bilkörning, som är mer ansträngande för ögonen och kräver större koncentration.
Viktigt: Röda och blå toningar är inte lämpliga eftersom de minskar kontrastseendet. Totalt sett får färgtoningen inte överstiga 25% om den också ska vara lämplig för körning på natten. För att vara lämplig för körning under dagtid får toningen inte överstiga 85%.
I princip är det ingen skillnad mellan att köra bil med progressiva glasögon och att köra bil med enkelslipade glasögon. Men glasögonbärare får vanligtvis endast progressiva glasögon rekommenderade från en viss ålder. Det innebär att man efter många år med enkelslipade glasögon måste vänja sig vid de nya glasögonen. Detta gäller naturligtvis även vid bilkörning.
Tips: Ge dig själv lite tid att vänja dig vid de nya progressiva glasögonen. Om du inte märker någon förbättring alls bör du besöka din optiker igen - det kan vara så att dina glasögon inte är optimalt justerade.
Speglarna är den största utmaningen här: ytterbackspeglarna sitter längst ned och hamnar därför inom närsynsområdet för progressiva glasögon. Det innebär att du alltid måste luta huvudet lite längre ned när du tittar i ytterspegeln för att kunna känna igen bilden i spegeln. Du måste också vrida huvudet i riktning mot respektive ytterbackspegel för att kunna se klart, eftersom brytningsförmågan hos progressiva glas minskar mot kanten.
När det gäller backspegeln måste du förmodligen leta efter den optimala fokuspunkten, vilket innebär att det tar en stund att fokusera. Även om detta tar ungefär en sekund är det ovanligt och därför inledningsvis en störande faktor.
Så kallade körglasögon är i princip bågar med specialglas som är optimerade för de speciella krav som ställs i vägtrafiken. Framför allt måste de kunna göra följande: Göra det lättare att se på natten, i regn och på våta vägar genom att minimera reflexer, kompensera för den snabba förändringen av ljusförhållandena från ljust till mörkt och vice versa och säkerställa skarp syn vid snabba förändringar av sikten mellan speglarna och vägen.
Det senare är också anledningen till att synfältet för körglasögon är något bredare än för "vanliga" glasögon, för jämnt skarp syn. Till exempel är det också möjligt att snabbt och framför allt skarpt se sidospeglarna. Kontraster kan uppfattas tydligare och avstånd kan uppskattas bättre.
För övrigt kan du även använda körglasögon i vardagen, så du behöver inte två olika par glasögon. När du ska välja glasögon anger du bara att du även använder dina glasögon för bilkörning, så rekommenderar din optiker lämpliga glas och ytbehandlingar. Körglasögon finns i enkelslipade och progressiva versioner.
Synen förändras under livets gång. Ett regelbundet syntest vart 2-3 år rekommenderas därför för att säkerställa att synen är tillräcklig för att delta i vägtrafiken. Personer som kör mycket i arbetet bör vara särskilt uppmärksamma på att deras syn är tillräckligt bra.