Rättsligt meddelande om Nordic Eyewear AB


Köpvillkor

Allmänt

Vi ber dig att läsa igenom våra allmänna köpvillkor noga innan du handlar produkter från webbplatsen. När du väljer att göra en beställning hos misterspex.se godkänner du dessa villkor.

1. Leveranstid

Leveranstiden varierar beroende på om du beställt kontaktlinser, glasögon eller solglasögon. Information om uppskattad leveranstid finns att läsa på respektive produktsida. Företaget ansvarar inte för förseningar orsakade av våra logistikpartners eller tillverkare.

För det fall att det uppstår en leveransförsening försöker vi alltid informera om anledning till förseningen och om ny beräknad leveranstid. Om du inte accepterar den nya leveranstiden har du rätt att häva köpet. Är du osäker på leveranstiden för just din produkt är du välkommen att kontakta kundtjänst.

1.1 Kontaktlinser

Vi skickar idag ca 85% av alla beställningar inom 24h. För linser som inte finns i lager såsom linser med ovanliga parametrar eller vissa astigmatiska linser är leveranstiden mellan 3-14 arbetsdagar.

1.2 Glasögon och solglasögon

Glasögon med styrka (slipade glas) levereras normalt inom 5-14 dagar. Vid beställning av enbart glasögonbågar, solglasögon och/eller tillbehör som fodral sker leverans normalt inom 2-5 dagar (om produkten finns i lager). Information om uppskattad leveranstid framgår på respektive produktsida.

2. Leverans till postombud/serviceställe

Samtliga beställningar levereras med My Pack Home. Mottagaren har möjlighet att själv välja datum och tid för leverans, samt inom vilka tider det passar kunden att få varan levererad. Mottagaren får en avisering via sms, e-post eller mobilappen dagen före första möjliga leveranstid. Mottagaren får då också en länk till sida där alternativ för leverans kan väljas.

Kontrollera paketet noggrant på plats.

  • Tänk på att kontrollera paketet innan du tar emot det hos ditt postombud. Eventuella fraktskador måste anmälas direkt till transportören, innan paketet är överlämnat. Vi råder dig att INTE hämta ut ett paket som är skadat, om du är osäker på om innehållet finns kvar. Detta kan påverka eventuell ersättning för saknad produkt. Det är inte möjligt att i efterhand reklamera saknat innehåll på grund av fraktskada, på ett paket som du valt att ta emot. Skadan måste också anmälas till Mister Spex kundtjänst inom 24 timmar.

  • Vid minskning av innehåll eller skadad vara, som inte är synlig på det yttre emballaget, ska reklamation göras inom sju arbetsdagar från försändelsens mottagande. Sker inte detta åligger det den som reklamerar att visa att skadan eller minskningen inträffat före mottagandet.

3. Leveransrisk

Mister Spex ansvarar för att varan når dig som kund. Om varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till postombudet, sköter vi reklamationen till PostNord. Tänk på att det är du som kund som ansvarar för paketet efter att det är uthämtat hos ett postombud. Vi råder dig därför att INTE hämta ut ett paket som är skadat. Vid eventuell retur står du själv för risken om varan skadas eller kommer bort.

Skulle du upptäcka att du angett fel leveransadress, kontakta kundtjänst via telefon så snart som möjligt så hjälper vi dig. OBS - tänk på att du är ansvarig för att angiven leveransadress är korrekt. Vi ansvarar ej för försvunna leveranser där kunden angett fel adress.

4. Priser och leverans

Samtliga priser är inklusive moms. Mister Spex levererar endast till leveransadresser i Sverige. För oslipade glasögon (endast bågköp) debiterar vi angivna fraktkostnader. Vid beställning av kontaktlinser, vårdprodukter och andra tillbehör är frakten fri vid beställningar över 500 kr, vid beställningar under detta belopp debiteras angivna fraktkostnader.

5. Betalning

Mister Spex erbjuder betalning via kortdirektbetalningfaktura och delbetalning.
Mister Spex har valt att låta Klarna AB hantera samtliga betalsätt. Här hittar du Klarnas fullständiga villkor.

5.1 Kort

Mister Spex erbjuder säkra kortbetalningar och uppfyller kraven för PCI-DSS (en obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av MasterCard och Visa). All information överförs med SSL-kryptering (i oläsbar form) vilket gör att ingen utomstående kan komma åt dina uppgifter. Din betalning är vidare skyddad av 3D Secure, en säkerhetsstandard framtagen av VISA. Mister Spex har inte tillgång till någon information om ditt kort eller bank. Ingen extra avgift utgår vid kortbetalning.

5.2 Direktbetalning

För dig som är ansluten till internetbanken hos Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB kan du enkelt betala via direktbetalning. När du väljer att genomföra ett köp med direktbetalning slussas du till din bank där du får logga in på vanligt sätt. Efter att du godkänt köpet dras betalningen från det konto som du anger. Ingen extra avgift utgår vid direktbetalning.

5.3 Faktura

Fakturan skickas via mail och ska normalt betalas inom 30 dagar, enligt Klarnas villkor. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 25.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du att få en kopia på kreditupplysningen via post. Leverans sker endast till folkbokförd adress. Ingen administrations- eller fakturaavgift tillkommer.

5.4 Delbetalning

Vi skickar din order direkt och du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp. Du betalar lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet och du kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på en smidig månadsfaktura. Betalning sker alltid den sista dagen i månaden. Betalningen sker via Klarnas tjänst Klarna Konto. Ränta och aviavgift utgår. Läs fullständiga kontovillkor här.

6. Reservation för ändringar

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar, slutförsäljningar, tryckfel, fel på produktbilder och/eller felaktig information orsakad av tekniska eller mänskliga fel. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och köpvillkor.

7. Villkor för prenumeration

Som kund hos Mister Spex har du möjlighet att bekvämt köpa dina kontaktlinser och rengöringsprodukter genom en prenumeration. För att skapa en prenumeration gäller följande kontraktsvillkor utöver de allmänna.

Du kan starta prenumerationen på dina kontaktlinser samt tillbehör och välja leveransintervallen som passar dig bäst, från 1 månad upp till 6 månader.

7.1 Betalning

För tjänsten erbjuder vi följande betalningsmetoder:

  • Klarna

  • Kreditkort: Visa, Mastercard samt American Express

Om du har tecknat en linsprenumeration kommer kommande betalningar att genomföras med det betalsätt som du har angivit vid första köptillfället. Har du betalat med kreditkort eller betalkort kommer betalningen att dras från det kort du angivit. Har du valt Klarna faktura kommer en faktura att skickas till din registrerade e-post.

7.2 Varaktighet och avsluta prenumeration

Prenumerationen på dina produkter gäller tillsvidare och har ingen bindningstid. Du har rätt att avsluta din prenumeration när du vill och har alltid 90 dagars öppet köp förutsatt att produkten är i originalskick.

Vi informerar dig om leveransdatumet i ditt kundkonto under rubriken "Min prenumeration". Du kan enkelt avsluta din prenumeration i ditt kundkonto eller via vår kundtjänst - mejl support@misterspex.se eller telefon 08-55 00 25 60.

8. Ångerrätt

Enligt EU-rätten har alla kunder som ingått ett distansavtal rätt att ångra avtalet inom 14 dagar. Om du köper från Mister Spex har du normalt 14 dagars ångerrätt, där du kan tala om för oss att du ångrar köpet och sedan returnera produkten till oss. Ångerrätten gäller från den dag du tar emot varan. Om tidsfristen löper ut på en lördag eller annan allmän helgdag (samt på julafton och nyårsafton) förlängs tidsfristen till nästkommande arbetsdag. Produkten måste returneras i oförändrat skick för att du som kund ska kunna få en fullständig kreditnota. Produkter som är förseglade av hälso- eller hygienskäl är undantagna från ångerrätten om förseglingen har brutits av konsumenten. Detta inkluderar kontaktlinser och rengöringsprodukter. I det fall du hanterat varan i större omfattning än vad som beskrivs här får du stå för varans värdeminskning. Du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som orsakats av att du varit vårdslös, till exempel vid valet av transportör, vid adressering eller emballering av produkten.

Mister Spex tillämpar en fullständig värdeminskning (dvs. hela varans värde) om returnerad vara inte är i skick att säljas på nytt (såsom ny vara).


För att utöva din ångerrätt måste du informera oss tydligt inom 14 dagar efter att du mottagit produkten eller, när det gäller avgiften, 14 dagar efter att avtalet ingåtts. Vi förväntar oss att du skickar tillbaka produkterna snarast möjligt och du måste skicka dem inom 14 dagar efter att du har meddelat att du har ångrat dig. Returadress är: exporto GmbH / Mister Spex SE, Postnord Germany, Vevaxelgatan 8, SE-207 06 MALMÖ

Du kan använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här: Ångerblankett | Publikationer - Konsumentverket. Du kan också mejla oss på support@misterspex.se. Vi behöver följande information:

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) namn på de produkter som önskas returneras

9. Öppet köp / Retur

Mister Spex ger dig rätt att ångra ditt köp inom 90 dagar från den dag du tagit emot din vara. För att öppet köp ska gälla ska varan returneras i oanvänt originalskick och i originalförpackning, tillsammans med samtliga tillbehör.

För att kontrollera att varan stämmer med din beställning får du endast hantera och undersöka varan på samma sätt som brukligt om du provar en vara i en butik. I första hand bör informationen på förpackningens utsida användas. För det fall du hanterat varan i större omfattning än vad som beskrivs här får du stå för varans värdeminskning. Mister Spex tillämpar en fullständig värdeminskning (dvs. hela varans värde) om returnerad vara inte är i skick att säljas på nytt (såsom ny vara).

Mister Spex tar inget ansvar för eventuell transportskada eller förlust av returnerad vara. Det är viktigt att den returnerade varan är väl förpackad och att korrekt porto erlagds. Vi rekommenderar att spårbar leverans väljs vid retur.

Observera att nekade returer inte kommer att skickas tillbaka till dig.

9.1 Kontaktlinser

Kontaktlinser räknas som en medicinsk produkt och undantas därmed från konsumentköplagens rätt att öppna en förpackning för att kontrollera att varan fungerar.

Notera: För att kontrollera att varan stämmer med din beställning och ditt recept ska informationen på förpackningens (linsboxens) utsida användas.

Vid retur av linser står du själv för returkostnaden. Kontaktlinserna ska returneras i obruten originalförpackning och vara i oförändrat skick, dvs. ej öppnade eller skadade. Öppnade linsboxar kommer inte godkännas för returhantering.

9.2 Glasögon

Vid retur av glasögon står du själv för returkostnaden. Vi rekommenderar att spårbar leverans väljs vid retur av glasögon.

9.3 Solglasögon

Vid köp av solglasögon är returfrakten kostnadsfri. En retursedel bifogas i paket vid leverans. Detta gäller ej solglasögon slipade med styrka eller optiska glasögon med tillvalda solglas.

10. Återbetalning av returnerad vara

Vid godkänd och mottagen retur betalar vi inom 10 dagar tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också eventuella leveranskostnader (från oss till dig). Returfrakten står du själv för. Återbetalning vid fakturabetalning sker i första hand till uppgett personkonto. Vid kortbetalning förs pengarna tillbaka på det kort (dvs. det konto som är kopplat till kortet) som du utfört köpet med.

11. Giltigt recept från optiker

För beställning av kontaktlinser och glasögon på misterspex.se krävs att du har ett giltigt recept från legitimerad optiker avseende den lins och den styrka som du beställer. Detta intygar du i samband med din beställning. Du intygar även att du förstår att användande av linser utan giltigt recept kan orsaka skador på dina ögon. Din ordination/recept ska inte vara äldre än 12 månader.

Ögon är känsliga och användandet av linser utan optikers ordination kan orsaka skador på ögonen. Det är viktigt att du använder rätt sorts kontaktlins, då ögonen kan förändras med tiden. Vi rekommenderar därför att du minst en gång per år går till en optiker för att kontrollera ögonen och att du använder rätt sorts lins. Om du upplever problem med dina ögon ska du omedelbart avbryta ditt linsbärande och rådfråga din optiker/ögonläkare. Det är viktigt för oss att du regelbundet kontrollerar dina ögon.

12. Reklamation

Mister Spex ger dig ersättning i form av reservdel eller ny produkt när det konstaterats ett tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när den anländer. Om en produkt är skadad eller på annat sätt felaktig när du mottar den ska en reklamation ske inom 7 dagar från mottagandet. Mister Spex skickar alltid den skadade/felaktiga produkten till respektive tillverkare för en slutlig bedömning. Kontakta kundtjänst om du vill reklamera din produkt. Tänk på att du måste ha kvar den produkt som du vill reklamera.

I samband med reklamation av kontaktlinser och glasögon har Mister Spex rätt att begära in defekta linser samt recept som styrker att beställda produkter är ordinerade av optiker.

12.1 Reklamation av kontaktlinser

Lägg den felaktiga linsen i ett linsetui med vätska och kontakta vår kundtjänst via e-postadress support@misterspex.se. Ange en kort beskrivning av ärendet, ditt namn samt ordernummer för vidare instruktioner. Tänk på att linser som är kasserade inte går att reklamera i efterhand.

13. Produktgaranti

Vi erbjuder två års produktgaranti på alla våra solglasögon och glasögon. Produktgarantin gäller endast på ursprungliga produktionsfel och inte självförvållade skador eller slitage efter användning.

14. Sekretess & säkerhet

Vi följer de regler som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Vid din beställning ger du ditt medgivande till att vi lagrar dina uppgifter. Mister Spex använder enbart dina personuppgifter för att fullgöra våra åtaganden och kommunikation med dig. Vid en beställning uppger du personuppgifter såsom namn, adress, personnummer, e-postadress, telefonnummer och lösenord (valfritt). PUL ger dig rätt att ta del av den information som vi har registrerat om dig och om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

15. Bedrägeriförsök

Alla bedrägeriförsök polisanmäles. Det kan till exempel handla om felaktiga påståenden om förlorade produkter i samband med leverans eller retur.

Mister Spex har rätt att neka en beställning och har ingen skyldighet att ingå avtal om försäljning på webbplatsen. Bindande köp ingås först när du får en slutgiltig orderbekräftelse med kvitto från oss. Mister Spex kan neka beställningar som görs av kunder där vi har identifierat ett systematiskt avvikande beteende.

En beställning riskerar att nekas om vår personal läser av onormala mönster i våra kunders köp- och returbeteende. Om din beställning nekas kommer du att informeras om det via ett e-postmeddelande som skickas till den e-postadress som du angav vid beställningen. När vi meddelat att vi nekat dig att handla hos oss gäller beslutet dig oavsett profil eller mailadress.

16. Åldersgräns vid beställning

Minimiåldern för att handla på Mister Spex är 16 år. För personer under 16 år får beställning enbart ske via förälders (eller målsmans) omsorg. Beställningen ska då ske i förälderns eget namn och enligt den minderåriges ordination/recept från optiker eller läkare. Om du är under 18 år (dvs. minderårig) behöver du din förälders (eller målsmans) godkännande.

17. Särskilda villkor vid hemlån

Vi erbjuder registrerade kunder möjligheten att prova 1 till 4 bågar hemma under 10 dagar mot en avgift ("låneperioden"). Bestämmelserna om ångerrätt i punkt 9 gäller. När ditt postombud mottagit ditt paket så startar din 10-dagars hemlånsperiod. När hemlånsperioden är slut ska bågarna returneras till oss i samma box som bågarna kom i. Returfrakt med spårning är förbetald av oss.
Bågarna ska returneras till oss i oförändrat skick. Du får endast hantera och undersöka bågarna på samma sätt som brukligt om du provar en vara i en butik. För det fall du hanterat bågarna i större omfattning än vad som beskrivs här får du stå för varans värdeminskning. Mister Spex tillämpar en fullständig värdeminskning (dvs. hela varans värde) om returnerad vara inte är i skick att säljas på nytt (såsom ny vara).

Om bågarna inte returneras till oss när hemlånsperioden är slut kommer hemlånsordern behandlas som en vanlig köporder och du får en faktura från Klarna motsvarande bågarnas ordinarier pris. Retur av lånebågar efter detta följer våra villkor för ångerrätt/öppet köp.

17.1 Deposition vid hemlån

Vid hemlån registrerar vi dina uppgifter och skapar en passiv faktura med ett belopp motsvarande bågarnas ordinarie pris. Den passiva fakturan fungerar som säkerhet för de bågar vi lånat ut. När du returnerat bågarna till oss makulerar vi den passiva fakturan. Om hemlånet inte returneras kommer den passiva fakturan att aktiveras. Väljer du att köpa någon av bågarna med glas i din styrka kommer den passiva fakturans belopp justeras till priset för vald båge plus glas. Först när vi skickar de glasögon du valt att beställa aktiverar vi din faktura. Fakturan skickas då via mail och ska betalas inom 30 dagar.

18. Särskilda villkor för ingående av avtal i våra lokala optikerbutiker

För beställningar av varor som inte finns i lager i våra lokala butiker gäller följande särskilda villkor utöver de allmänna villkoren. I händelse av bristande överensstämmelse ska bestämmelserna i denna punkt ha företräde för beställningar som görs i den lokala butiken.

Vid köp av slipade glasögon eller slipade solglasögon förfaller köpesumman till betalning när glasögonen överlämnas i butiken. Om du väljer att få glasögonen levererade till ditt hem ska hela köpeskillingen betalas när avtalet ingås i butiken. I detta fall godkänner du att fakturan endast skickas elektroniskt.

Du kan välja mellan följande betalningsmetoder:
- MaestroCard och V-Pay (debitering sker direkt efter beställningen),
- Kreditkort: Visa och Mastercard (debiteringen sker omedelbart efter beställningen).

Du kan antingen hämta varorna i butiken eller få dem levererade direkt till ditt hem efter färdigställande eller tillgänglighet. Du kommer att meddelas via e-post om tidpunkten för avsändning och uppmanas att hämta varorna. Leveranstiden är 5-13 dagar. Om du inte hämtar varorna har Mister Spex rätt att annullera beställningen. Mister Spex kommer att fastställa en rimlig tidsfrist för dig att hämta varorna och påpeka att beställningen kommer att annulleras om du inte hämtar varorna. Om du vill ha varorna levererade till ditt hem kommer Mister Spex att skicka varorna så snart som möjligt efter det att de är färdigställda eller tillgängliga.

Frakt inom Sverige kostar 39 kr för varor upp till 699 kr. Frakt är gratis för varor till ett värde av 700 kr eller mer. Det är kostnadsfritt att hämta ut produkterna i butiken.

Om du returnerar de köpta varorna inom ramen för ångerrätten eller pengarna-tillbaka-garantin gäller följande: Om du ursprungligen betalade kontantlöst med ett kredit- eller betalkort kommer återbetalningen automatiskt att göras till det konto som ursprungligen användes. Du kan skicka tillbaka varorna till oss eller returnera dem till en av Mister Spex-butikerna.

19. Särskilda villkor vid rabatter

De rabatter som erbjuds av Mister Spex SE och deras samarbetspartners gäller vanligtvis inte på utvalda märken. Detta gäller bland annat följande märke: ic! Berlin.

20. Kampanjer

Vid förekomst av kampanjer och speciella erbjudanden kan en kampanjkod komma att tilldelas. Denna anges i fältet "Kampanjkod" i varukorgen, i samband med att du slutför din beställning. Kampanjkoden är unik för den specifika kampanjen i fråga och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Kampanjer gäller t.o.m. utsatt datum eller så långt lagret räcker (om erbjudandet gäller bonusprodukter). Endast 1 st kampanj/kampanjkod kan nyttjas per ordertillfälle.

21. Erbjudanden

I kassan kan du som kund välja om du vill ta del av exklusiva erbjudanden. Dessa erbjudanden kan komma i olika kanaler, exempelvis email eller SMS. Du kan närsomhelst välja att avregistrera dig från sådana utskick i respektive kanal.

22. Allmänna reklamationsnämnden

Eventuell tvist mellan Mister Spex och kund ska i första hand lösas av parterna. Om parterna inte kan komma överens kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Ett beslut av ARN är en rekommendation och inte bindande för någon part.

23. Force Majeure

Mister Spex är inte ansvarig för försenad prestation (inklusive leverans och garantiåtgärder) orsakad av omständighet utanför Mister Spex kontroll. Exempel på omständighet utanför Mister Spex kontroll är - utan att utgöra en fullständig förteckning - arbetskonflikt, strömavbrott, åsknedslag, eldsvåda, atmosfäriska störningar, lagbud, myndighets åtgärd, krigshändelse, strejk eller liknande omständighet, eventuella strömavbrott, störningar hos ansvariga av webbhotell/server där misterspex.se ligger och/eller förseningar pga. Internetanslutna nät etc.

Senaste ändringen: augusti 2024
10%

Vårt optikerteam vägleder dig gärna

Vanliga frågor och svarVanliga frågor och svarKontaktKontakt08-55 00 25 6008-55 00 25 60

Betalningsalternativ

Klarna LogoVISA LogoMastercard LogoSwedbank LogoHandelsbanken LogoSEB LogoNordeo Logo

Fraktsätt

Postnord Logo

Så att du kan shoppa tryggt online

TRYGG E-Handel Logo