Vi på Mister Spex vill att du ska vara nöjd med de produkter som du köper hos oss! Därför erbjuder vi dig 90 dagars öppet köp och fri retur på alla våra produkter, även slipade glasögon, solglasögon och reavaror, så länge de returneras i oanvänt originalskick.
Linser måste returneras inom 90 dagar i obruten originalförpackning. Använd informationen på förpackningens (linsboxen) utsida för att kontrollera att du fått rätt produkt, innan du öppnar boxen. Vi godkänner ej returer på linsboxar som man öppnat, ritat eller skrivit på.
Kontaktlinser räknas som medicinska produkter och undantas därmed från konsumentköplagens rätt att öppna en förpackning för att kontrollera att varan fungerar.
Fri retur är möjlig inom 90 dagar om solglasögonen är i oanvänt originalskick och returneras tillsammans med alla originaltillbehör såsom fodral, putsduk, certifikat och eventuell box samt originalglas om du beställt solglasögon med styrka.
Du får givetvis öppna din order och prova solglasögonen på samma sätt som du provar en vara i en butik. En smutsig och kladdig produkt kan nekas i retur. Produkten kommer att kontrolleras noggrant vid returhantering.
Om de mottagna glasögonen inte passar eller om de helt enkelt inte uppfyllde dina förväntningar har du alltid 90 dagars öppet köp och fri retur, även på slipade glasögon. En förutsättning är dock att glasögonen är oanvända och returneras tillsammans med samtliga tillbehör.
Om styrkorna i glasögonen inte känns bra får du gärna kontakta kundtjänst på support@misterspex.se innan du returnerar, så kan vi se om vi hittar orsaken till problemet.
Produkterna måste vara i oförändrat skick vid retur. Vi godkänner inga returer där produkterna har använts, gått sönder eller skadats till följd av vanvård, oaktsamhet, olyckshändelse eller om du ej följt våra skötselråd.
Kontrollera alltid varan noga vid mottagen leverans. Om produkten du mottagit mot förmodan är skadad eller på annat sätt felaktig när den anländer ska du kontakta kundtjänst
inom 7 dagar.
Läs mer om våra köpvillkor här.
Vill du returnera något? Du kan registrera din retur online innan du skickar tillbaka din vara. Går det av någon anledning inte att registrera returen online kan du självklart returnera ändå.
Logga in på ditt Mister Spex-konto för att registrera din retur
Om du beställt som gäst kan du registrera din retur genom att klicka på knappen nedan. Vänligen ha ditt ordernummer och din e-postadress redo.
Använd medföljande returblankett och retursedel. Lägg returblanketten i paketet, detta är viktigt för att vi ska kunna koppla returen till dig. Utan returblanketten vet vi inte vem ordern tillhör. Saknar du returblankett är det viktigt att du skriver ditt namn och ordernummer på en lapp och lägger ner i paketet. Klistra sedan på den bifogade retursedeln för att kostnadsfritt skicka tillbaka ditt paket till oss.
Om du saknar retursedel kontaktar du oss på support@misterspex.se innan du returnerar ditt paket.
OBS: Se till att produkterna är ordentligt förpackade när du skickar tillbaka dem. Du bär nämligen själv ansvaret för paketet/produkterna tills vi tar emot dem. Om du inte returnerar med en Mister Spex returetikett så tar vi inget ansvar för eventuella skador eller försvunna varor.
Lämna in ditt paket hos närmaste PostNord-ombud. Se till att ta kvitto på att du lämnat in paketet hos ombudet. Spara detta tills att du fått en bekräftelse på att returen är hanterad.
Fraktkostnader: Väljer du av någon anledning att betala för din retur själv så kan vi inte ersätta dig för portokostnaden i efterhand. Mister Spex har inte möjlighet att ta emot paket som levereras till utlämningsställen.
Du kan enkelt förbereda din retur och din eventuella glasögonbeställning online. Följ länken som du fått via mejl eller logga in på ditt konto via hemsidan. Har du inget konto skapar du ett enligt instruktioner du fått via mejl. Välj båge, fyll i dina styrkor och välj glas samt eventuella ytbehandlingar.
Lägg ner returblanketten i paketet. Du behöver inte fylla i något på denna blankett, alla val är redan registrerade online. Klistra på medföljande retursedel på paketet när du skickar tillbaka glasögonen.
Vill du beställa slipade glas till ett par bågar eller solglasögon från en befintlig beställning? Detta är möjligt så länge du returnerar bågen du vill få slipad inom 10 dagar samt att den är i oanvänt originalskick. Det krävs dock att bågen fortfarande finns i vårt lager då vi kommer att ta en ny produkt till din nya beställningen.
Följ stegen ovan för att registrera din retur online och placera en ny order med slipade glas.
Så fort vi tagit emot, behandlat och godkänt din retur kommer en returbekräftelse skickas till den mailadress du angav när du placerade din order.
Kontakta gärna vår kundtjänst om du har fler frågor. Vi nås på telefon 08-55 00 25 60 eller via mejl till support@misterspex.se
Pengarna återbetalas alltid på samma sätt som de betalades in.
Återbetalning sker efter att returen har hanterats hos oss. I samband med att detta görs får du en returbekräftelse via mejl.
Vid valt betalningssätt ”faktura (ej betald)” kommer vi att annullera fakturan hos Klarna.
Vid valt betalningssätt ”faktura (betald)” kommer Klarna kontakta dig gällande en återbetalning då de behandlar denna transaktion. Återbetalningen sker då inom 10 bankdagar.
Vid valt beställningssätt kortbetalning eller direktbetalning kommer pengarna att återbetalas inom cirka 1-3 bankdagar till det konto du placerade din order med.
För frågor eller funderingar gällande återbetalningar kontaktar du Klarna via Klarnas app eller via hemsidan.
Vi har ingen möjlighet att genomföra direkta byten. Vill du byta din vara ber vi dig att placera en ny order på den vara du i stället önskar samt göra en fullständig retur på varan/varorna du inte vill ha.
Upplever du problem med dina kontaktlinser? Kontrollera först att du har beställt enligt ditt giltiga linsrecept samt mottagit rätt produkt. Ett linsrecept bör inte vara äldre än 12 månader.
Kontakta sedan vår kundtjänst via mejl till support@misterspex.se. Vi behöver ditt ordernummer samt information om produkten som du vill reklamera:
När inträffade skadan? Före eller efter du började använda linsen?
Beskriv problemet
Hur många linser har varit defekta
Har du fått någon skada av användningen?
Bifoga bild på:
LOT-numret som du finner vid streckkoden på linsboxen
Ditt giltiga linsrecept
Skadan på den defekta linsen
Gäller din reklamation problem i syn eller komfort och/eller är det din första beställning hos oss på dessa linser? I så fall kommer vi alltid att be dig skicka in en bild på ditt giltiga linsrecept. Utan ett recept så kan vi inte hantera reklamationen.
Det är viktigt att du sparar de linser du vill reklamera. Har du inte produkten kvar kan vi inte gå vidare med en reklamation. Se även till att spara linsboxarna där LOT-nummer står. Om möjligt, lägg den trasiga linsen i ett linsetui med vätska.
Vi behöver få all information om din beställning för att kunna ta ärendet vidare till linstillverkaren. Vid godkänd reklamation ersätter Mister Spex dig som kund med en ny likadan produkt.
Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när den anländer. Som kund har du ansvar för att kontrollera att de levererade produkterna är felfria när du tar emot dem. Om en produkt mot förmodan skulle vara skadad eller på annat sätt felaktig när den anländer måste du kontakta oss inom 7 dagar från mottagandet för att vi ska kunna gå vidare med ditt ärende som en eventuell reklamation.
Produktgaranti
Vi erbjuder två års produktgaranti på alla våra solglasögon och glasögon. Produktgarantin gäller endast på produktionsfel och inte självförvållade skador eller slitage efter användning. Om du vill reklamera din produkt, kontaktar du vår kundtjänst på 08-55 00 25 60 eller via mail till support@misterspex.se, så hjälper vi dig vidare med ditt ärende. I samband med reklamation av kontaktlinser och glasögon har Mister Spex rätt att begära in recept som styrker att beställda produkter är ordinerade av optiker.
Fyllde du i fel leveransadress eller beställde du fel styrka eller fel linser?
Vi har tyvärr ingen möjlighet att göra ändringar i din beställning men vi kan försöka stoppa den innan den skickas iväg. Kontakta Mister Spex kundtjänst omgående så hjälper vi dig. Det är viktigt att du hör av dig snarast då stora delar av våra linsordrar lämnar vårt lager inom 24 timmar. Det innebär att det löper stor risk att ditt mejl inte hinner bli behandlat innan paketet har skickats. Kom även ihåg: Det är kundens ansvar att korrekt adress angivits när beställningen placerats.
Du kan avbryta din beställning så länge den ännu inte har packats eller skickats. Logga in på ditt kundkonto och välj den order som du vill avbryta i orderöversikten. Vid direktbetalning kommer det reserverade beloppet på kontot att släppas och en eventuell faktura kommer makuleras. Tänk på att det efter en ny beställning kan ta några minuter innan länken för att avbryta en beställning visas i din orderöversikt.
Kan du inte själv avbryta din beställning så kan det bero på att det är försent. Kontakta gärna kundtjänst om du har frågor kring detta.